Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Børnehaven

I børnehaven har vi stort fokus på venskaber og personlig udvikling. Vi hjælper børnene i gang med den vigtige leg og hjælper med at sætte ord på følelser og intentioner. Vi har hver formiddag voksenstyrede aktiviteter og resten af dagen går vi på opdagelse i børnenes initiativer og understøtter den frie leg - der er helt central for børnenes udvikling.

Her er de største børn i fordybelse på de ugentlige besøg på skolen.  

Drenge leger med borg

Når de voksne om formiddagen sætter rammen for aktiviteten laver vi alt fra kropslig udfoldelse, fælles-lege, ture ud af huset, hamre og save, krea-aktiviteter og meget mere.

Krea med voksen

Vores Frokost-situation er fuld af faste rutiner, så børnene kan få mestringsoplevelser her dag. Når de kender rutinen får de de får følelsen af "at kunne selv."

  • Et eksempel er: Når det er frokost tid ved børnene, de skal sætte sig på deres garderobeplads. De kommer på skift ud og tisse samt vaske hænder. Her træner børnene at vente på tur i kø. Børnene kan komme til at stå tæt sammen på badeværelset og de øver at komme til at ’støde sammen’, og sige ”pyt” eller ”hov.” Børnene får trænet at holde fokus, mens andre børn har andre aktiviteter i lokalet. Børnene træner at trække ærmer op, de øver håndvask, de træner at følge en instruks: Tisse, vaske hænder og tilbage på plads. Bare denne lille session hjælper børnene i gang med livet.

En voksne bliver i garderoben og snakker og synger med de børn, der venter på tur eller er tilbage efter toiletrutinen. 

  • Under selv frokosten: Den voksne opfordrer børnene til at være selvhjulpne: De hælder selv vand op, de skærer maden ud, ved behov, åbner emballagen  og ikke mindst hjælper de hinanden. Når et barn formår at hjælpe et andet barn kan venskaber opstå. Eller Sofie får ’øje på’ Bertil ikke kun er en ’vild dreng,’ men virkelig god til at åbne Ostehaps. Hun kan spørge ham næste gang. Sofie erfarer at Bertil er en ven, der gerne vil hjælpe og kan hjælpe med den forhåndenværende udfordring. Bertil ’vokser’ ved opgaven og dén anerkendelse han får af Sofie.

Og så er der alt det andet, spisesituatioen indeholder.... Sproglig udvikling, dialog og mad med god energi, snakken om dagens oplevelser, højtlæsning, dannelsen i måltidet og meget mere.

Nogle gange spiser vi ude og er på picnic.

Picnik med børn