Hverdagen i vuggestuen er præget af en masse nærvær, omsorg og så sætter vi ord på alle de følelser, der er i spil hver dag.
Rutinerne fylder også meget i den pædagogiske hverdag i vuggestuen. De små pus lærer utrolig meget indenfor vante rammer hvor de ved, hvad de skal, hvordan og hvornår. I rutinerne er der rum for læring, dannelse og sproglig udvikling. Kropslige erfaringer og oplevelsen af, 'hvad kan jeg' er i spil.
Vi laver sanglege, børnene kender og her på billedet er vi i gang på gulvet.
- Selvhjulpenhed er en helt central del af hverdagen i vuggestuen. Dét man kan selv, skal man selv!
- Når børnene kommer ind udefra, tager de selv deres sko/støvler af ved støvleknægten. De yngste hjælpes af en voksen til at bruge den. Alle børn opfordres til at tage jakke og overtræksbukser af. De voksne sidder på gulvet og guider børnene gennem arbejdet. Der opleves dagligt mange frustrationer over, hvor svært det er at øve sig med tøjet. Vi hjælper børnene igennem følelsen; så de lærer den at kende i et trygt miljø. En forberedelse på livet. Vi sætter ord på:
- ”Øv, hvor er det træls, når støvlen driller!” ”Du kæmper så hårdt, hvor er det godt.” Og når det lykkes ”jubler vi i fællesskab.”
- Børn der kan, opfordres til at hjælpe hinanden. Det styrker udviklingen af empati, selvværd og bevidsthed om venskaber, når de hjælper hinanden. Børnene udforsker og udvikler deres egne metoder til at tage tøjet af og på; og det stimulerer barnets motoriske udvikling. Garderobesituationen byder på så mange facetter af det pædagogiske arbejde.