Hverdagen i vuggestuen

Dagsrytme i vuggestuen

Kl. 6.15                                        Skattekisten åbner. Der serveres morgenmad i køkkenet frem til ca. 7.15. Børnehaven og vuggestuen er sammen.

Kl. ca. 8.00                                  Vuggestuebørnene går ofte ned til sig selv heromkring.

Kl. 8.30 – 8.45                           Frugt-tid. Der skal først vaskes hænder. Alle børn samles på måtten i gangen foran badeværelse. Én voksen sidder her og synger og laver fagter med børnene. Én går til håndvasken på badeværelset og vasker hænder med børnene få børn ad gangen. Når et barn har vasket hænder, går det ind på stuen og finder egen madpakke i en fælles kasse, der er taget ud af køleskabet. De små hjælpes naturligvis. Barnet finder herefter egen stol med billede på og sætter sig op.

Kl. 9.00                                       Vi har sanglege med navne og fagter. Børnene vælger sange ud fra figurer, der hænger i loftet.

Kl. 9.30                                       Voksenstyrede aktiviteter, der er planlagt i forvejen. Børnene inddeles i mindre grupper. En gruppe går oftest på tur. Formiddags-sovebørn puttes i vuggestuen.

Vugge børn i regntøj

Kl. 10.30                                     Frokost-tid. Hænderne vaskes igen. Børnene finder selv deres madpakker, tallerkener, kopper og egen stol. Vi synger en ritual madsang og spiser.

Kl. 11.15                                     Frokost afsluttes løbende. Børnene får lov at lege, mens der skiftes bleer, puttes og ryddes op efter frokost.

Kl. 12-13                                     Der er ro på stuen, de små, der har sovet formiddagslur er ofte oppe her.

Kl. ca. 13.30                               De første vuggestuebørn vågner. Børnene får mad og ren ble løbende, som de vågner.

Kl. 15.30                                     Børn og voksen fra Vuggestuen går til børnehaven og samles her.

Kl. 17.00 (fredag: 16.00)          Skattekisten lukker

Pige smiler